PREVENTION OF PHYSICIAN BURNOUT THROUGH SIMULATION AND PSYCHOLOGICAL TRAINING

Authors

  • V.O. Lefterov
  • V.V. Hutsol
  • Ye.L. Lefterova

DOI:

https://doi.org/10.32782/2411-9164.19.1-7

Keywords:

medical simulation tools, simulation training, psychological training, emotional burnout syndrome, doctors, psychocorrection, prevention

Abstract

The article contains a theoretical and applicable problem analysis of emotional burnout of doctors, as well as the implementation and usage of medical simulation tools and psychological training features in the process of medical specialists’ training. The purpose of the research is to study the possibilities of simulation and the psychotraining methods in psychocorrection and prevention of the emotional burnout syndrome among doctors. Research methods. Three groups of general practitioners and pediatrics doctors, a total of 44 people, took part in the empirical study. They underwent the advanced training in the form of simulation lasting from 5 to 10 days. During the participation in simulation training programs the psychological training “Candle” was implemented with doctors. It has included a set of exercises and psychotechniques for consolidating the results of simulation training, as well as psychocorrection and prevention of emotional burnout of doctors. As psychodiagnostic methods, the “Diagnostics of professional burnout” method (K. Maslach, S. Jackson, adapted by N. Vodopyanova) and the “Methodology of self-assessment of the functional state of WAM: well-being, activity and mood” (V. Doskin, etc.). The results. It was established that after the mentioned trainings, the indicators of the emotional exhaustion and depersonalization among doctors decrease, and their well-being and mood improve. It is recommended to embed the various psychological trainings and other procedures of psychological support and consultation in the system of simulation training of doctors.

References

Freudenberger, H.J. Staff burnout. J. of Social Issues. 1974. No. 30. Р. 159‒165.

Maslach C. Burnout: A multidimensional perspective. In: Professional burnout: Recent developments in the theory and research / Ed. W.B. Shaufeli, Cr. Maslach and T. Marek. Washington D.C : Taylor & Trancis, 1993. P. 19‒32.

Amoafo E., Hanbali N., Patel A., Singh P. What are the significant factors associated with burnout in doctors? Occupational Medicine. 2015 March 2; (65): 117–121 URL: https://doi.org/10.1093/occmed/kqu144.

Shirom A., Nirel N., Vinokur A.D. Work hours and caseload as predictors of physician burnout: the mediating effects by perceived workload and by autonomy. Appl Psychol. 2010; (59): 539–565.

Назаренко І.П. Синдром емоційного вигорання серед медичних працівників психіатричної сфери. Новости медицины и фармации. Психиатрия. 2011; 383. URL: http://www.mifua.com/archive/article/20574.

Лотоцька-Голуб Л.Л. Соціально-психологічні чинники резистентності до емоційного вигорання у професійній діяльності лікарів : дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук : 19.00.07 Київ. 2016. 258 с.

Вежновець Т.А., Парій В.Д. Синдром емоційного вигорання в медичних працівників хірургічних відділень із позиції кадрового менеджменту. Україна. Здоров’я нації. 2016. №1–2, с. 41–47. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uzn_2016_1-2_11.

Rosen M.A., Hunt E.A., Pronovost P.J., et al. In situ simulation in continuing education for the health care professions: a systematic review. J Contin Educ Health Prof. 2012; 32 (4): 243–254.

Simulation Based Medical Education in Clinical Skills Laboratory. Akaike, Masashi, Miki Fukutomi, Masami Nagamune et al. The Journal of Medical Investigation. 2012; 59 (1–2): 28–35.

Артьоменко В.В., Семченко, О.С. Єгоренко Д. А. та ін. Симуляційне навчання в медицині: міжнародний та вітчизняний досвід. Одеський медичний журнал. 2015. № 6, с. 67–74.

Лефтеров В.О. Особистісно-професійний розвиток фахівців екстремальних видів діяльності засобами психологічного тренінгу. Психологія і суспільство. 2012. № 2, с. 91–107.

Водопьянова Н.Е., Старченкова Е.С. Синдром выгорания. 2-е изд. Санкт-Петербург : Питер; 2016. 336 с.

Кокун О.М., Пішко І.О., Лозінська Н.С., Копаниця О.В., Малхазов О.Р. Збірник методик для діагностики психологічної готовності військовослужбовців військової служби за контрактом до діяльності у складі миротворчих підрозділів : методичний посібник. Київ : НДЦ ГП ЗСУ, 2011. 281 с.

Шкурупій Д.А., Лукзен В.Б., Бухаров І.В. Синдром професійного вигорання у лікарів хірургічного профілю. Вісник проблем біології і медицини. 2014. 3, (2) (111). С. 97–100.

Кoваль I. Синдром емоційного вигорання в лікарів онкологічного профілю та шляхи його подолання. Психосоматична медицина та загальна практика. 2017. № 2 (1), с. 35–37. URL: https://uk.e-medjournal.com/index.php/psp/article/view/25.

Published

2024-05-10

How to Cite

Lefterov В., Hutsol В., & Lefterova Є. (2024). PREVENTION OF PHYSICIAN BURNOUT THROUGH SIMULATION AND PSYCHOLOGICAL TRAINING. Clinical Anesthesiology, Intensive Care and Emergency Medicine, (1), 61–68. https://doi.org/10.32782/2411-9164.19.1-7